Almási Miklós:
Az Internet, meg a többiek Nem
háború volt, vagy földrengés, mégis a világon mindenütt címlap sztori lett,
mikor az AOL (a világ legnagyobb Internet szolgáltatója) 165 milliárd dollárét
megvette a Time-Warner nevű médiaóriást (Time magazin, Warner-fIlmstúdió,
CNN, HBO, lemez- és könyvkiadó meg minden egyéb konglomerátumát.) Mikor
először hallottam a hírt, fordítva értettem, mert úgy lett volna logikus:
a média-óriás vett magának egy kiegészítést. Mert akkora meglepetés volt,
hogy a pár éve még lefitymált Internet-cég csak úgy kifizeti ezt a mamutot.
De ennél is fontosabb, hogy ezzel a deal-lel új korszak kezdődik: az Internet
a hagyományos média piac vezetőjeként pillanatokon belül mindent a saját
képére fog formálni. Én meg még csak ott tartok, hogy lógok a Hálón és
élvezem a játék lehetőségeit.
Játék és függőség
Vagy
öt éve volt valami vendégprofesszor a Tanszéken, és minden áron rá akarta
beszélni a gyerekeket, hogy tanulják meg az Internetet. Akkor ez még elég
bonyolult manőver volt, sok krix-kraxot kellett beírni, címek se nagyon
voltak, tehát nem is érte meg a fáradságot. Néhányan mégis ráharaptak és
lelkesedtek, kis szekta alakult. A többiek röhögtek rajtuk, én meg szkeptikusan
néztem az egészet: ki fog mondjuk egy svéd lapot képernyőről olvasni? (Ha
egyáltalán bejut oda.) Aztán jött a fordulat, ma már a toalett-papírt is
úgy hirdetik, hogy a képernyő sarkában ott van a www.wc.com jel, odamehetsz,
érdeklődhetsz, vehetsz, sőt dumálhatsz velük. Szóval, pár éve átálltam:
a napom úgy kezdődik, hogy berúgom a gépet és átfutom a New York Times-t,
megnézem a Bloomberg-et (tőzsdék állása) kiolvasom a Die Zeit érdekesebb
cikkeit, ja és válaszolok az e-mail-eimre. Közben (otthon) volt telefonszámla
robbanás, rossz lelkiismeret, frusztráció (mikor az istennek se sikerül
valahová eljutni), olykor még az is átfutott a fejemen, hogy ez az egész
egy nagy marhaság, nem ér semmit. De másnap kezdődik előröl a mánia, mint
valami drogosnál.
Arra
akarok kilyukadni, hogy az Internettel teljesen megváltozott az életem(tünk).
A haver a Hálón vett téli gumikat, végigment az összes nagy cégen, kiválasztotta,
ami neki megfelel. A másik Franciaországba utazott valahová, olyan kocsit
akart kölcsönözni, amiben van GPS (olyan képernyős ketyere, ami mutatja
merre kell menni a kocsival a célhoz, hogy ne tévedjen el) a Hálón kiderült,
hogy nyolc kölcsönző közül egynek volt csak ilyen, hipp-hopp lefoglalta,
a reptéren felvette. Kaját lehet rendelni - étlap olvasható - a jobbak
már telefonálni is tudnak rajta, a még jobbak látják is egymást. Külföldön
dolgozók, diplomaták ösztöndíjasok mesélik, hogy mivel szinte azonos időben
olvashatnak a hazai eseményekről, jóval kisebb a hazatéréssel járó beilleszkedési
stressz: otthon érezhetik magukat kint is.
És
a piac is pörög, valami olyan hullámban érkezett az e-commerce hogy minden
fenntartást, bénáskodást, divat-ellenkezést elsöpört. Pl. azt a félelmet
is, hogy ki ha kiadod a hitelkártyád számát akkor a rosszemberek lenyúlják
a pénzed... Pedig ma még bizony lenyúlhatják. Lényeg az, hogy az interentes
cégek tőzsdeárfolyama több száz százalékot ment felfelé. Igaz, labilis
ez a magasság, az árak máris zuhannak - de akkor is… Zárójel:
az Internettel persze új osztálykülönbségek születtek: egyre jobban elválik
egymástól az, akinek van (számítógépe, angol tudása, hozzáférési
lehetősége) és az, akiknek nincs (és fogalma sincs arról, mi az?).
A két csoport anyagi-szellemi státusa, életformája egyre jobban széttart:
akiknek nincs - leszakadnak, előbb csak ezt-azt nem tudnak, aztán gettóba
záródnak. Persze akinek van, az is irigykedhet, mertvannak
munkahelyek (pl. egyetemek) ahol az Internet ingyenes szolgáltatás, fél
napot bányászkodhatsz, míg ha otthon, akkor minden letöltés - néhány perc
- a zsebedre megy, és ha hosszabb, beleizzadsz. És persze vannak akiknek
gyors vonala van (ISDN vagy kábel), azoknál zutty és máris ott van a meghívott
cím, nem kell várni a letöltéssel, - amíg megjelenik a szöveg-kép az ernyőn
- de hát az ilyen vonal egy kis vagyon, már a belépés és felszerelkezés
is az, hát még a bérleti díj, plusz Internet hozzáférés, plusz telefonszámla.
Szóval osztálylépcső itt is van. Mellesleg,
amikor nyáron azon erősködtem, hogy kis parasztházamba bevezessék a csatlakozást,
azt hittem magányos harcosként bolyongok az őserdőben. Aztán, a fűszeresnél
kis morgolódásnak lettem tanúja: néhány fiatal azon zsörtölődött, hogy
nem tudnak távmunkára átállni, mert a helyi - telepített rádió-telefon
- nem viszi az Internetet. A beszélgetésbe mások is bekapcsolódtak. Mondjam,
hogy parasztlázadás lett az Internetért? - túlzás lenne, de én marha még
azt gondoltam, hogy ott, az isten háta mögött, azt se tudják mi az a Háló.
Kisült, hogy jobban, mint én, mert ők abból élnek. Ezt hozta az ezredvég,
ilyen robbanásszerűen lett része életünknek a Háló. (A Matáv-helyzet persze
ott lenn – ezen a téren - nem változott...) A
kultúráról beszélek: mit hozott az Internet-korszak? A guruk attól tartanak,
hogy a Háló miatt leszokunk az könyvekről, egyáltalán az elidőző az olvasásról.
Egyelőre azt látom, hogy egyre több olvasni való gyűlik papírjaimon, persze
könyvtárakban még nincsenek, megrendelem őket - e-commerce - sok
pénz, de legalább tudom, mi van a világban. Könyvet nem képernyőn olvas
az ember, a kettő valahogy kiegészíti egymást. (Ennek van kényelmetlen
oldala is: szakdolgozatok irodalomjegyzéke olykor a Hálóról leszívott -
persze nem olvasott, csak felsorolt - „anyag”, a prof. meg csak kapkodja
a fejét, de nincs ember aki meg tudná állapítani, a jelölt melyiket nézte
át és melyiket másolta kia Webről.) A
könyvkínálat robbant, de az elérhetőrecenziók,
vitacikkek tömege segít kiválasztani azt, amit érdemes, vagy el kell olvasni.
Potenciálisan többet tudhatunk, olykor, olyik többet is olvas - tendenciájában
azonban csökken az olvasás. (A könyvpiac bővülése nem mond ennek ellent:
a könyv még sokáig a legolcsóbb lakberendezési tárgy…) De álljon meg a
menet, az Internetet is olvasni kell! Legfeljebb arról lehet szó, hogy
átalakulnak az olvasási szokások. Nehogy már olyasmiért vádoljuk az Internetet,
amit nem is csinált! Akár
hogy is, átalakul a kultúra: óhatatlanul több dimenzióban látjuk a dolgokat,
egy pillanat alatt áttekinthetjük egy-egy új tézis színét és fonákját,
a különböző nemzeti kultúrák reakcióit, - ami azért visszahat ítéletalkotásunkra
is. Így pl. „polifon” módon kezdünk gondolkozni, toleránsabbak vagyunk
a sokféleséggel szemben, legalább is nem csodálkozunk a „mik vannak” jelenségein:
megszokjuk. Közben az Internetben megtestesülő tudásanyag és az általa
biztosított hozzáférési lehetőség hihetetlen mértékben gyorsítja meg a
kulcsinformációk megszerzését. És – ilyen paradox korban élünk – ugyanakkor,
hihetetlen mértékben nehezül meg a használható információ megszerzése:
egyre újabb kereső-gépeket kell kitalálni, hogy az adatszemét-hegyek alatt
megtalálják nekem azt, amire szükségem van. Új
gazdaság-típus Első
lépés: rajta kell lenni a Hálón. Aki nincs rajta – nem létezik. Először
csak egy pár kockafejű cég írta ki logo-jára a www. címet, ma már az a
furcsa, aki nem ezt teszi: Ahogy nézem a világcégeket, előbb csak szlogen
volt, ma már napi gyakorlat az e-commerce térhódítása: aki ma nincs ott,
megnézheti magát. A
gazdaság elmélete és gyakorlata is alakul. Itt van mindjárt a tudás-árú
paradigmája, miszerint, mennél többen használnak egy tudás-árút, az a valami
annál többet ér. A kávédarálóra ez nem igaz: amikor még csak pár darab
volt belőle drága volt - sokat ért - ahogy tömeg cikk lett belőle csökkent
az értéke. Agyonstrapált példa a Windows operációs program: mennél többen
használják, annál többet ér, mert sztenderd lett, mert továbbfejlesztése
minimális költséggel jár. Az Internet úgy kerül a képbe, hogy a tudás-csere,
tudásgenerálás eddig leggyorsabb változatát hozta létre, önfenntartó rendszer,
ami abból él, hogy van tudni való információ. Ha kell a leggyorsabb infót
kaphatod, ha kell lexikonként tudod használni. (Azt vettem észre, hogy
archív anyagom, karton-rendszerem nagy részét már nem használom: gyorsabb,
pontosabb az Internet - persze ma még a történeti adatokban alig tud valamit,
de azért már az is alakul.) Az
új érának keményebb versenyszabályai alakulnak ki: az Internet korszak
hozta a winner takes all (minden a nyertesé) mentalitást: Azt mindenki
tudja, hogy mi az amazon.com, de kit érdekel, hogy ezen a piacon ki a harmadik,
vagy negyedik? (És ez a „mindenki tudja”, évi 50-60%-os piacnövekedést
jelent, ami nem semmi...) Korábban a helyezetteknek is volt súlya, sőt
valamikor még volt értelme annak a szlogennek is, hogy a részvétel a fontos
(a versenyben). Az Internet korszakban elsőnek kell lenni, vagy ki lehet
szállni. Persze eltúlzom a dolgot, mert olykor a lista aljáról is fel lehet
törni a csúcsra, s fordítva egy pillanat alatt le lehet zuhanni akár a
nyerő pozícióból is. De ez a szabály dolgozott az AOL-Time Warner fúziójában
is: az utóbbi már vagy 18 milliárdos adósságot halmozott fel, s mivel nem
talált Internet-partnert veszélybe került: kifelé állt a rúdja az első
helyezésből. Aztán:
valamikor egy részvény vonzerejét az osztalék adta, ma már ez a szempont
háttérbe szorul, - nagyobb vonzereje van annak, ha a részvényárfolyam repül.
És azért (is) repül, mert a Háló minőségileg több játékosnak nyitott teret,
így a felfelé való elmozdulás is gyorsabb-nagyobb, - ld. az Internet cégek
gyors karrierjét - igaz, a bukás is hirtelen jön. (Épp a karácsonyi őrjöngés
szelektálta az on-line kereskedőket: a sok cég nem bírta a rohamot és lekukkant,
a nagyobbak pedig felvásárolták őket.) A
pénzügyi szféra is átalakul: az e-broker kiszorítja a befektetési cégeket,
a virtuális a valós közvetítőt. Az Hálón való bankolás már nálunk is kezd
hódítani, egyelőre pénzt hoz a bankoknak – legalábbis megtakarítást. Egy
idő után azonban lesz itt még sírás is: az e-broking eleszi a hagyományos
bankok kenyerét. Tudom, a Háló nem önmagában teszi ezt, de nélküle nem
fordult volna ekkorát a piaci magatartás. Eddig
azt mondták az okosok, hogy az Internet-cég milliárdos tőzsde-értékelése
másfajta pénzben mérődik, mint amivel a normális piac dolgozik. (A milliárdos
e-cégek csak lufik, egymás után ki fognak pukkadni…) E mostani fúzióval
összemérődött a kétféle pénzegység, kiderült, hogy az Internet dollár alig
valamivel kevesebbet ér, mint a valódi. (Egy valós piaci Time/Warner dollár
0.75 – idáig csak virtuálisnak tartott - AOL-dollárt ér.) És bár a kisebbek
mennek tönkre, meg az új óriás részvényára is esik, - a vita eldőlt.
Cápák és halak
a Hálóban
Az:
AOL-Time/Warner összefogása, meg a 165 milliárd dolláros vételár világrekord,
valóban az új évszázad felütése. Fogas kérdés viszont, hogy mire jut egymással
ez a két óriás? Addig még értem, hogy az AOL-nak jól jön a Time-Warner
kábel-hálózata (azt a cég egy korábbi fúzióban kebelezte be.) Jól jön,
mert az Internet jövője az egyre gyorsabb adatátvitel, és a kábel a gyorsvonalat
biztosítja, szemben a telefondróttal. Csakhogy már ma ott van a mobil-technológia
is, eszeveszett tempóban hajt, hogy sikerüljön neki un. broad band
módszerrel dolgoznia – a „széles sáv” hatalmas adattömeg gyors átvitelére
alkalmas, pl. Interneten lehet filmet nézni. Ha ez a megoldás bejön, feltehetően
le fogja körözni a hagyományos Internet-szolgáltatókat. Ráadásul a „fapados”
telefondrótosok olyan megoldáson dolgoznak, hogy az is tudja a „széles
sávú” megoldást. Akár hogy is nézzük, az AOL majd kétszáz milliárdért csak
egy lépésnyi előnyt vett. De fordítva is van elég kockázat. A Time/Warner
legalább tíz éve kísérletezik, hogy betörjön az interaktív média piacra,
vagy hogy Internetre kerüljön, - de eddig ez valahogy félrecsúszott. Most
viszont összekapcsolódhat a kb. 100-120 milliós előfizetői kör és a világháló.
De mire igazán kiépül, már ott lesznek az újak – milliárdos piaccal… (Pl.
Hong Kongban – a The Economist szerint - most indul Ázsia legnagyobb
Internet-cége, a PCCW 21 milliárdos tőkeerővel…)
Kétségtelen
hogy ez a fúzió át fogja alakítani a Háló világát. A százmilliós előfizetői
tábor tömegmédiává teszi az Internetet: a hálóról rendelésre jöhet a tévé,
videó, és a film – a gond csak az lesz, hogy nem fogják bírni tartalommal.
Ugyanis már ma az a helyzet, hogy a technológia előbbre tart, a content-industry,
a műsorkészítés, film-archívum stb. Vagyis már ma sem tudják valóban friss
anyaggal feltölteni a tévé-hálózatokat, ezért aztán majd minden csatornán
ugyanazt a filmanyag, - vagy annak ismétlése - fut.
Az
újságpiac is átalakulhat, az AOL társtulajdonosa – Bertelsmann – már ki
is lépett a társulásból, nyilván létre fog jönni egy ellen-kartell (Microsoft-NBC,
- vagy akármi más), és sok-sok kis újságnak nyílik tere az interaktív médiagyártás
lehetőségével. Közben a nyomtatott és egyéb hírpiac arányai egyre gyorsuló
ütemben változnak, az előbbi rovására. De
vannak itt veszélyek is. A Nemzetközi Újságíró Szövetség már aggodalmát
fejezte ki, úgy látja, hogy ez a mamut veszélyezteti a vélemények sokféleségének
megjelenését. Mások sötétebb jövőképet festenek. Mivel további konszolidációk
állnak a küszöbön, a világháló működése néhány kézben fog összpontosulni.
És egyszer csak ez a ma még játékos és anarchista médium kontrolálható
lesz. Pedig az Internet charme-ja többek közt abban áll, hogy majdnem
bármi szerepelhet benne/rajta, nincs egyetlen központja, nincs állami cenzúrája,
felügyelete – legfeljebb bizonyos terrorista, pornó, vagy rasszista megnyilvánulások
ellen lépnek fel. Ha viszont tovább konszolidálódik a piac, akkor nemcsak
az áttekintés, de a kontrol is lehetséges lesz, állami vagy kvázi-állami,
netán multi-felügyelet. Visszakeresési lehetőségtől, ellenőrzéstől mondjuk
az e-mailed olvasásán át egészen addig, hogy pontosabban lehet tudni mit
csinálsz, mit gondolsz, miről csevegsz bizalmasan, kivel. A különféle adatbázisok
(és ezek fehér, szürke és fekete piaca), a hitelkártya, a mobil-telefon
(hívásrészletezés!) már eddig is a magánszféra leképezésének eszközeként
(is) funkcionált. Most feltárul egy még teljesebb átvilágítási lehetőség,
a jónép beleette magát az Internetbe, e-mail-be – és úgy nyilvánul meg
a Hálón, mint a szabadság birodalmában. De mi lesz, ha mindez valamilyen
ellenőr számára is olvasható lesz? Nem mondom, hogy ez a jövő, meg hogy
demokratikus államokban már lenne olyan hatóság, ami ezt akarná, - de objektíve,
meg lesz a lehetőség, hogy bárkit, bármikor át lehessen világítani. Ennek
is van már irodalma: Reg Whitaker The End of Privacy (A magánélet
vége) c. 1999-es könyve pl. realitásként kezeli a „teljes felügyelet” lehetőségét
– pedig még nem is tudhatott az Internet konszolidációjáról. Ezek
rémhírek, az Internet ma már majd 100 millió ember fóruma – a nagy számok
törvénye miatt szinte lehetetlen „felügyelni. A védelem a demokratikus
intézmények kódexének kiegészítése lesz, - ami viszont késni fog, mert
az üzlet nyomulása mindig gyorsabb. Többet lehet remélni a technológiai
robbanástól: a most kialakuló monopóliumot máris fenyegetik mások és újabbak,
- nem igen fog kialakulni tökéletes kontroll-lehetőség. De
a kérdésekből az a bizonytalanság olvasható ki, hogy mindenki sejti: valami
mélyebb változás közeledik: a „ki, kinek mondja meg hogy mi legyen” – úgy
tűnik – átalakul: az Internet nem a hagyományos média szabályait követi,
hanem fordítva, a médiának – és a szórakoztatóiparnak - kell az Internet
lépéstempóját felvenni. Az AOL jóval az egyesség előtt meghirdette már
a PC utáni korszakot, technológiáját abba az irányba építette tovább, amikor
az Internet már nemcsak számítógépről érhető el – ami azt jelenti, hogy
ma még fel se tudjuk mérni, hogy ezzel az új technikai lehetőséggel milyen
média-struktúrákat fog kialakítani. De azt lehet sejteni, hogy perceken
belül sok minden át fog íródni. Egy rövid időre. Mert haholnap
belép a mobil-satelite hálózat Internet szolgáltatása, - ismét át fogják
írni a médiapiacot. „Forradalom?
Milyen forradalom?” – kérdezte pár hete a Financial Times az Internet-re
célozva. És tényleg, akkor úgy látszott, alig változott valami,
legfeljebb néhányan rászoktak, hogy pizzájukat ilyen bonyodalmas módon
rendeljék. Ma viszont már kezd látszani, hogy benne vagyunk a forradalomban
– vagy a forgószél szemében. |