Almási Miklós:
Simli-tan Elméletek az informális gazdaságról Már
tudományág lett: így nevezik ugyanis a fekete- és szürke gazdaság, az illegális
munka, a lenyúlás a korrupció, stb. működésének közgazdaságtanát. Ami sokban
hasonlít a fehér gazdaságéra, - hiszen egyre többet tanul tőle, de azért
mégis más, s ha más, vannak törvényei, melyeket jó ha ismer az ember. Hiszen
egyre terjed: a fejlődő országok gazdaságának 25-30%-át adja, s erősen
belefolyik abba, mi történik hivatalosan Dél-Amerikában, Dél-kelet Ázsiában.
Az EU 1998 áprilisában készített jelentésben olvasható, hogy a legális
európai munkaerőpiac 20 %-át teszi ki a fekete munkában alkalmazottak száma.
(Állítólag fél Kolumbia él 10-15%-kal magasabb életszínvonalon drogpénzekből:
mintha ez lenne a petro-dollárnak megfelelő bevétel...) Japán kutatók szerint
egyezer milliárd éves forgalmat bonyolít e szféra - ennek sokszorosát indítja
el, könnyíti meg - másutt. Simli
- mindenütt Sok
fajtája van, Manuel Castells és csapata - ők vették célba először ezt a
gazdasági-típust - a fejlődőket vizsgálta, többnyire esettanulmányok szintjén.
(Manuel Castells, Alejandro Portes, Lauren Benton: The Informal Economy,
Baltimore 1989) Én is innen indulok el, de egy kicsit bővítem a horizontot,
tán ez majd jobban passzol az új világrendre. Nos,
eszerint van úgy-e a fekete üzem, ami szerény szinten, a fekete munka alkalmazásával
kezdődik - a magas adók, járulékos költségek, meg a migráció erre tereli
a gazdaságot. És persze - a fejlettek esetében - a globalizáció: csak így
lehet felvenni a versenyt az olcsó keleti munkaerővel: illegális New Yorki
textil üzemek így dolgoznak régi garázsokban kínai- pakisztáni, koreai
bevándorlókkal, de versenyképesek tudnak lenni a Távol-keleti konkurenciával.. Ebben
a viszonylag kis stílű bugyorban található még az adócsalás, pénzkimenekítés,
- mindkettő fekete, az összeg, amit így veszít egy egy régió több száz
milliárd, de legalább nem ölnek érte. Bár ezek már büntetendő cselekmények,
de csak ez után jönnek a keményebb ügyek: drognövény ültetvények, feldolgozás,
piacképes alakra hozás, szállítás, terjesztés, a bevétel kezelése, a pénz
mosása stb. Aztán van a nagybani korrupció: pár millió néhány főtisztviselőnek,
és megvan a licensz a bankalapításra, repülőtérre, gyártelepítésre stb.
Ma már különböző rangsorokat ismerünk, hogy hol mennyi a taksa, melyik
ország hányadik a korrupciós rangsorban, hol van még a világon tiszta kéz
(üres zseb). Aztán van ahol már a szervice társadalom a modell: csak szolgáltatások
cserélnek gazdát: én elintézem neked, te elintézed neki aztán egyszer csak
nekem is jó lesz valami. Ez
a rendszer főképp a fejlődő országokban terjed: állítólag az IMF Indonéziában
azért nem tud rendet csinálni, mert nem tudja áttörni a családi-hatalmi
hálózat üzleti köreit. Az elnök családja van benne a legtöbb nagy cégben.
Szóval ez van fejlődőknél, ismerjük, tudjuk, más szinten és más variációban,
nálunk is ez működteti a fejlődést. Nem is ez az igazi probléma. Hanem
az, hogy az informális gazdaság - ha nem is „kemény”, bűnügyi változataiban,
de -világjelenség: hogy a fejletteknél
éppúgy megtalálható, mint bárhol másutt. Olvasom a Der Spiegelben,
(1998. Nr. 11.), hogy találtak egy kontószámlát, aminek tulajdonosa a német
nemzeti bank elnöke volt, igaz, még alelnök korában, jó pár évvel ezelőtt,
de az újságok felfújták, szerintük ugyanis furcsa - milliós - pénzmozgások
történtek ezen a kontón. Semmi vész, - gondoltam - régen volt. A dolog
csak mint szimptóma szúrt szemet, igazolva gyanúmat, miszerint az un. „informális
gazdaság” nemcsak a fejlődő országok jelensége. Ez az alrendszera
fejlettek működésébe is beépült, csak rejtve, funkcionálisan álcázva. Ha
Koike úr nem borítja ki a lisztet, nem derül fény arra, hogy a japán nagybankok
milliós kenőpénzeket fizettek hivatásos balhé-keverő maffiózóknak, akik
- nem fizetés esetén - fellázították a közgyűlések kisbefektetőit, meg
kényes kérdéseket tettek fel az igazgatóságnak a nyilvánosság előtt. Hát
inkább fizettek, egyre nagyobb pénzeket. Koike úr viszont valamiért felszívta
a vizet és kipakolt, - ennek eredménye az a tisztogatás, minek következtében
bankokban, pénzügyminisztériumban hullanak a fejek. Pedig Japán fejlett
ország. Vagyis: mindenütt másképp, de jelen van az informális gazdaság. Nehéz
terep De
még ez sem az igazi kérdés. Közgazdaságilag nem az a talány, hogy a feketézők
beépülnek a rendszerbe, hanem az, hogy a mai, fejlett gazdaság mennyire
igényli e szürke-fekete hányad funkcionális jelenlétét. Senki sem vallja
be, de nagyon úgy néz ki, hogy a mai gazdaság már nem tud meglenni nélküle.
Először is, a globális gazdaságban a gyorsaság lett a legfontosabb előnyszerzési
lehetőség, márpedig a jogállam olykor lassú - az informális csatornák viszont
gyorsítanak, ha nagyon szorít a dolog, akkor ide lehet fordulni. Másodszor
az itt felhalmozódó pénz nemcsak azért szivárog be a fehér gazdaságba,
mert ügyesek a maffiózók, hanem mert a repülő pénzpiacon a magas likviditás
versenyelőnyt jelent. Egyfelől újabb és újabb szabályok akadályozzák meg
az illegális pénzek fehérre mosását, másfelől nap mint nap újabb technikák
születnek arra, hogy a közfigyelem fókuszán kívüli bankok felszippantsák
ezeket a pénzeket. Ha már egyszer sikerült körpályára állítani ezt a pénzt,
akkor már jó, ettől kezdve, az isten se tudja felderíteni a kétes eredetet.
(Legalább tizenöt éve folyik a csata a svájci banktitok feltörésére, az
angolszász transzparencia megteremtéséért, - és tizenöt éve áll ellent
a rendszer, mert nemcsak a svájciak nem akarják a teljes átláthatóságot,
hanem a nagyhatalmú - külföldi - kliensek sem.) Aztán
itt van az üzleti titkolódzás - kontra ipari kémkedés és állami
szimatolás (ld. lehallgatási törvény Németországban, ami ugyan megbukott,
de elemei tovább élnek). A transzparencia szép idál (álom) de gyakorlatilag
se a versenyszférában, se az állami törvénykezés felől nem érdeke senkinek.
Sőt. És ha már titkolódzni kell, akkor természetes, hogy a rejtőzési technikákért
a fehér gazdaság a feketéhez jár iskolába, mert a konkurensek, meg az állam
olyan finom módszerekkel dolgoznak hogy másképp nem tudja tartani a lépéselőnyét.
(Ld. kalózokból hogyan lesznek biztonsági főnökök.) De
még idáig sem kell menni. A pénzügyi tanácsadás - tőzsdén - pl. olyan terep,
ahol igen nehéz elválasztani a bennfenteskedés a legális tanácsadástól:
információk cserélnek gazdát, s bár jogilag körülírható mely információ
számít illegitimnek, gyakorlatilag nehéz a határvonalat meghúzni. (Ezt
bizonyították azok a perek, melyeket a New Yorki tőzsdefelügyelet indított
brókerek ellen, s melyek 30%-át elvesztette.) Itt tehát maga a gazdaság
teremt olyan szituációt, ahol az informális üzletelés az egyetlen járható
út. A globalizálódás - új üzleti formák bekapcsolódása, azaz jogilag még
nem szabályozott ügymenetek kiépülése ugyancsak ebbe az irányba fogja terelni
az életet. Az
informális gazdaság kutatása persze nehéz: a szimatoló szociológust kirúgják,
az adatokat senkinek sem adják ki, közvetett módszerek megbízhatatlanok,
aztán ha megírja valaki az eredményt, azt meg üldözi a maffia. Amikor az
EU a fekete munka ellen hozott határozatot (1998 április) akkor több ország
(köztük Spanyolország) tiltakozott, hogy a rájuk vonatkozó statisztikai
adatokat nyilvánosságra hozzák - ott állítólag a GDP 23%-a származik a
fekete gazdaságból. Igaz, Görögországban ez a szám 35%, mégsem tiltakoztak.
(FT: 1998. ápr. 8.) Vagyis még a hivatalos szféra is úgy érzi, érdekeit
sértik, ha a fekete gazdaságról valami kiderül... Fogj
meg ha bírsz...! A
játék voltaképp három szereplős. A normál gazdaság kinövi a régi, legális
kereteket, ill. egyre kevésbé tud a szürke szférával versenyezni. Ekkor
az állam lép közbe és megváltoztatja a játékszabályokat(ld.
deregulálási hullám): ami eddig illegális volt, az normális lesz. A három
szereplő között állandó cserebomlást láthatunk - főképp a fejlődő, vagy
átmeneti gazdaságokban - mint a miénk is. A fő ellenség továbbra is a fekete
gazdaság, de a „fehér” üzem újabb és újabb módszereket akar elhódítani
tőle, aminek aztán a törvényhozáselőbb
utóbb enged. Nem úgy hogy legalizálja a fekete üzemmódot, hanem korábbi
egérutakat részben felszabadít. Vagyis a fehér gazdaság állandóan használ
fekete módszereket - másképp tönkre menne - mikor már szokásjoggá változott
ez a „kölcsönhasználat”, a törvény is átalakul: ami korábban tilos volt,
az kötelező lesz. A fejlett országokban ez nem megy ilyen simán, ott inkább
csak megtűrik ezeket a módszereket. Amerikában pl. de facto elviselik,
hogy az új, mamut-kereskedelmi bankok befektetéssel is foglalkoznak, amit
a jelenleg még érvényben lévő törvény (az un. Glass-Steagall Act) tilt.
De mindenki úgy veszi, hogy ezt a törvényt úgyis el fogják törölni és már
ma élnek a nagyobb szabadság lehetőségével. Akkor ez most micsoda? Szürke
vagy fehér szféra? A három szereplő egymásra van utalva. A
80-as évekig merev menedzseri struktúra uralkodott - hivatali létra, közbeiktatott
aligazgatókkal, szolgálati úttal stb. Aztán a 90-es évekreátalakult
ez a rend, a legtöbb mamutcég leépítette a középszintet, flexibilissé tette
a főnökség és a köznép közötti javaslat- és parancsáramlást. Mondják, hogy
ezt a struktúrát Japánból importálták, csak az a fura, hogy így működnek
a fekete szervezetek: informálisék előbb jöttek rá, hogy a merev hierarchia
a döntések lassításának melegágya, és persze ez kínálja az átverés, keresztbe
tevés lehetőségeit is. A párhuzam nyilván nem bizonyítható, - talán túl
sok krimit láttam a mozikban - de hogy a formális gazdaság nemcsak a Harvard
Business School-on tanul, hanem okul az informális struktúrákból (is),
az valószínű. Ezért
nélkülözhetetlen ez a szektor a modern gazdaságban. Az általa generált
pénzmennyiséget - mint említettem - 1-2 ezer milliárd dollárra becsülik
évente - ami a szabadon forgó pénz 10-12%-a. De nem is ez a lényeg: a globális
gazdaság egyik pillanatról a másikra olyan új üzletformákat teremt, melyek
egy darabig még nem illeszkednek a formális gazdaság rendszerébe. Ezért
az átmeneti fázisok kedveznek a simli-gazdaságnak, mert gyorsabban, hatékonyabban
használják a tőkét, utakat találnak, ahol hivatalosan csak fal van, felpörgetik
a folyamatokat, felgyorsítják a régiók közötti üzletek áramlását. (Nem
folytatom, mert úgy érzem hogy már csak ódákat tudok regélni e földalatti
rendről....) Ez
a globális új rend következménye. Ami a világ egyik pontján tilos és illegális,
az a másikon szabad és legális. És mivel a tőke, a pénz és információ szabadon
áramlik, az üzlet oda megy, ahol nagyobb a mozgásszabadság, kevesebb korlát.
Nemcsak az off-shore cégek ilyenek, hanem a transzatlanti vállalati
szövegségek egy része is ebbe a körbe lóg bele: a résztvevő cégek két vagy
több üzleti és jogi kultúrához tartoznak, a köztük lévő jogdefiníciós problémákat
használják ki a közös új cég segítségével. A globális világban a jogi környezetek
előnyeinek kihasználása teljesen legális művelet, igen ám de eredménye
egy nemzetállam helyi jogi perspektívájából tekintve „szürke” vagy fekete
üzletnek minősül. Ezen a körülményen csak akkor lehetne változtatni, ha
az egész világon mondjuk az angol-amerikai (vagy bármely univerzálisan
kötelező) jogrend lenne már érvényben. Erről azonban koránt sincs szó,
sőt az üzleti világnak épp az a jó, hogy a globális piac sokféle feltételt
kínál - nemcsak kamatlábat, inflációt, adókat illetően, de jogi feltételeket
is. Ezek kihasználása a globális játék lényege. Ezért aztán az informális
gazdaság nagyobb volumenű formái egy darabig még csak terjeszkedni fognak. Közben
persze sápitozhatunk, hogy ki mennyit tett zsebre egy-egy furcsa engedély
kiadásánál, egy üzletágat megalapító okirat engedélyezésénél - vagy egyéb
gyanús ügyletnél. De ezek csak morális sóhajok maradnak: a karaván halad.
Cinikus vagyok? Nem, csak az átmenet meg az új globális gazdaság fejre
állította a játékszabályokat. Amitől persze még nem kell ezeket az ügyeket
szeretni, az illegális üzleteket büntetni kell, - amíg lehet - , ha globalizálódik
a fekete gazdaság globalizálódjon a bűnüldözés is. A nemzetközi rendőrség
megerősítése, új alakulatainak felállítása már folyamatban van, mi is benne
vagyunk, hajrá... De ne csodálkozzunk, ha kiderül, lépéshátrányba vagyunk.
Helyzet van. |